racen is verslavend

“Racen is verslavend”

Iedere nieuwsbrief vertelt een ‘Van der Gang’ eigenaar zijn of haar verhaal. Een interview gericht op de relatie tussen het individu en wat perfectie voor hem of haar is. Inspirerende gesprekken over tijd, passie en doorzettingsvermogen. In dit derde gesprek zitten wij met Indy en Milan Dontje. Beide professioneel coureur (racen is verslavend), ondernemer én Van der Gang drager.

Wanneer wij met de heren zitten hebben ze net beide meegedaan aan de 24 uur van de Nürburgring. De race is een van de grootste ter wereld voor GT-auto’s en toerwagens. De ‘uithoudingsrace’ staat garant voor spektakel dankzij de enorme diversiteit in vermogen tussen de auto’s. “Je rijdt met een gemiddelde snelheid van 160 km/u op een druk circuit waarbij je continu bezig bent met zowel je directe competitie als wel het ontwijken van de ‘langzamere’ auto’s uit andere klassementen.

Van der Gang * Racen

Het vergt enorme focus maar het is het waard; “Racen is verslavend.” Dat ze hier steeds weer de ‘prijs’ voor moeten betalen nemen de mannen voor lief. “Na het weekend ben je gesloopt. Op de maandag ben je nog echt afwezig en op de woensdag begin je langzaam weer wat ritme te krijgen”.

Naast de fysieke inspanning vergt het leven als professionele coureur daarnaast een hoop offers. “Het leven van een Verstappen wilt iedereen, als men dan weet wat hier tegenover staat dan hoeft het al snel niet meer”. Voor de heren Dontje ging daarom vooral om het vinden van de balans. “Ook de studie was inderdaad belangrijk. Als het minder ging op school dan zou dat ten koste gaan van het karten”.

Toch is het vooral dankbaarheid dat doorklinkt bij Indy en Milan. “Wanneer je als kind begint met karten dan kost het vooral veel geld. Het is niet zo dat er teams klaarstaan om je te sponsoren. Dat het zich inmiddels vertaalt naar een betaalde baan is daarom extra bijzonder”. In die zin zijn de broertjes ontzettend dankbaar voor de steun en investeringen van hun vader.

Indy racet inmiddels onder een fabriekscontract voor Mercedes-Benz AMG in het GT3 klassement. Milan racet in de GT4 klasse en heeft afgelopen september de Europese titel veroverd. “Het is een unieke kans om de wereld te ontdekken. We reizen de wereld over, ontmoeten interessante mensen en zijn bezig met waar we echt van houden.” Het is dan ook de bewuste keuze van Indy om zich hier voorlopig op te blijven focussen. “Ik wil niet over 5 jaar spijt hebben”.

Naast het racen zijn de broers druk met ondernemen. Samen runnen ze Kartcentrum Lelystad. Daarnaast is Indy eigenaar van een rijvaardigheidscentrum. Wanneer hen gevraagd wordt wat hun passie is zeggen beide duidelijk: “racen, want racen is verslavend”. Maar, “ondernemen is afwegingen maken. Karten is in Nederland een relatief kleine sport met circa 450 licentiehouders. Hoewel we het liefste ons richten op het trainen en begeleiden van jeugd ligt de operationele focus toch vooral op het organiseren van evenementen”.

Doordat dergelijke afwegingen gemaakt moeten worden is ‘tijd’ inmiddels iets kostbaars geworden. Als coureurs zijn de heren altijd aan het racen tegen de klok. Maar ook naast het racen zijn de mannen eigenlijk altijd druk. “Met het rijvaardigheidscentrum wil ik niet stilstaan” aldus Indy Dontje. “We willen continu groeien. Dus ben ik begonnen met additionele diensten zoals de slipcursus 3.0”. Alles om extra traffic op de website te genereren en stabiel te groeien. Daarnaast organiseren ze evenementen voor o.a. Audi, Peugeot, Suzuki en Michelin. De ondernemersdrive die hier zo sterk naar voren komt hebben de mannen niet van een vreemde. Ook hun vader is ondernemer en heeft ze altijd betrokken bij de uitdagingen die horen bij het hebben van een eigen onderneming. “Mijn vader inspireert mij als ondernemer. Hij gaat eigenlijk altijd door, ziet altijd oplossingen waar anderen problemen ziet en denkt groot” aldus Indy.

Ook zijn de heren Dontje via hun vader in contact gekomen met Van der Gang. Horloges en auto’s gaan altijd al goed samen maar “een Van der Gang valt wel ontzettend op binnen het internationale circuit”. Milan: “ik heb een gelimiteerde Original 20003LIM. Er zijn er maar 25 van gemaakt en ik heb nummer 11. Het is een bijzonder nummer omdat dat mijn (race)nummer was toen ik mijn eerste kampioenschap won”. Indy: “Het bijzondere aan Van der Gang vind ik dat de horloges niet opzichtig zijn. Ze zijn minder herkenbaar van een afstand maar stralen exclusiviteit en vakmanschap uit van dichtbij. Het design, de afwerking, de afkomst. Het is in mijn ogen uniek”. Het is daarnaast vooral een bijzonder verhaal, stellen de heren. “Helemaal wanneer je probeert uit te leggen dat de horloges ‘are made in Dokkum’”.