” ‘Streven naar perfectie’ spreekt mij aan, maar is niet eenduidig.”

Iedere maand vertelt een ‘Van der Gang’ eigenaar zijn of haar verhaal. Een interview gericht op de relatie tussen het individu en wat perfectie voor hem of haar is. Inspirerende gesprekken over tijd, passie en doorzettingsvermogen. In dit tweede gesprek zitten wij met Dhr. Keen, sinds april 2016 financieel directeur voor Heineken Nederland en een Van der Gang drager.

Dhr. Keen staat aan de waterkant in zijn tuin in Voorschoten en werpt een blik op het water. “In de zomer is het hier soms net Center Parcs met iedereen op en in het water”. Alhoewel het hier heerlijk wonen is wil hij niet eeuwig in Nederland blijven. Hij heeft een drive voor het ontdekken van nieuwe dingen, het opdoen van nieuwe ervaringen. “Als de geest eenmaal uit de fles is, krijg je hem er moeilijk weer in”.

Dat verlangen naar het ontdekken van nieuwe dingen zie je ook terug in zijn carrière. Na een paar jaar bij KPMG en Heineken in Amsterdam, gaat Keen voor Heineken naar St. Petersburg. Na twee jaar St. Petersburg volgen Heineken opdrachten in Moskou, Wenen en tot slot Addis Ababa (Ethiopië). Hoewel dhr. Keen nu in Nederland naar volle tevredenheid in Zoeterwoude werkzaam is, blijft vooral de periode in Ethiopië een heel bijzondere.

“Ethiopië was de mooiste tijd, echt mijn ding” zegt Keen terwijl hij nog eens terugkijkt. Toen we daar in 2011 als gezin aankwamen had Heineken net 2 brouwerijen gekocht van de overheid in een privatiseringsronde. De periode die volgde was intensief, soms lastig, en tegelijkertijd erg mooi en persoonlijk heel leerzaam.

Zakelijk was de strategie helder, maar het gedaan krijgen was een vak apart in een land dat eigenlijk nog niet lang open was voor buitenlandse investeerders. “Wij hebben veel mensen opleidingen, nieuwe ervaringen en kansen kunnen bieden, maar tegelijkertijd helaas ook afscheid moeten nemen van mensen om noodzakelijk efficiënt en effectief te kunnen worden. Een lastige balans. Daarnaast hebben we veel gedaan aan veiligheid en het opzetten van een lokale supply chain voor gerst met duizenden boeren in Ethiopië.”

Vanwege de sterke groei van de vraag naar lokaal bier, werd een derde brouwerij noodzakelijk. Daarop volgde een intensieve periode van het bouwen van een greenfield brouwerij in Addis Ababa. De opening van de brouwerij in 2014 viel samen met de lancering van een totaal nieuw bier qua smaak en merk; “Walia” was vanaf dag één een groot succes in Ethiopië.

Op de vraag waarom dhr. Keen zo goed is in zijn werk stelt hij zelf: “Je moet eenvoudig kunnen denken, mensen en ideeën met elkaar kunnen verbinden. Snel schakelen en nieuwsgierig blijven naar mensen en dingen. Niet aarzelen een fout open toe te geven en een beter idee snel omarmen. Maar natuurlijk was het resultaat vooral ook de uitkomst van heel lang, heel hard werken (en een portie geluk) met een enorm gedreven en heel divers team van specialisten en generalisten”.

“Dat enorme succes met ‘Walia’ voelt voor mij als perfectie. Het geluksgevoel wanneer de dingen samenvallen. “Streven naar perfectie” spreekt mij aan, maar is niet eenduidig. Het is heel belangrijk voor mij in de zin van ‘het beste uit mezelf willen halen in alles wat ik doe’, zowel privé als zakelijk. Ik denk echter dat perfectie op zichzelf een illusie is en dat het te gericht nastreven van perfectie je er ook verder van kan verwijderen”. Waar ligt de balans? “Dat betekent keuzes maken over wat ik wel en niet doe. De juiste focus hebben. En dingen proberen simpel te maken, terwijl het simpel maken vaak weer héél moeilijk is”.

Streven naar perfectie voor Keen in die zin ontzettend divers. “Het is het ‘mezelf uitdagen te blijven ontwikkelen’ maar anderzijds bijvoorbeeld ook iets simpels als het genieten van sushi eten met mijn gezin in de sloep op een warme zomeravond, een onverwacht gesprek met een onbekende tijdens een rondje hardlopen, of gewoon even een biertje drinken met vrienden. Daar hoeven de borrelhappen niet 3-sterren voor te zijn”.